BREAKING NEWS
latest

728x90

468x60

Ντομάτα, ένας πολύτιμος αντιοξειδωτικός καρπός...

Μπορεί η ντομάτα να είναι ευρέως γνωστή για την γλυκιά γεύση και τις πολλαπλές χρήση στην μαγειρική. Ωστόσο, η υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, την έχει κάνει ιδιαίτερα δημοφιλή ακόμη και στην εναλλακτική ιατρική. 


Η μείωση της αρτηριακής πίεσης, η καρδιαγγειακή υγεία και η σωστή λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος, είναι ορισμένα μόνο από τα πολυάριθμα οφέλη που παρέχει ο πολύτιμος καρπός στον οργανισμό μας.
Αν και κατηγοριοποιείται ως λαχανικό, η ντομάτα είναι ένα φρούτο που καλλιεργήθηκε στις περιοχές της Νότιας Αμερικής και συγκεκριμένα στις πλαγιές των Άνδεων το 700 μ.Χ. 

Πολύ αργότερα, περίπου τον 16ο αιώνα, οι Ισπανοί την εισήγαγαν στην Ευρώπη, όμως η χρήση της περιορίστηκε στην διακόσμηση, καθώς χρησίμευε αποκλειστικά ως διακοσμητικό στοιχείο, αφού για πολλά χρόνια υπήρχε η πεποίθηση ότι είναι δηλητηριώδες φυτό. Από τον 18ο αιώνα και έπειτα αυτού του είδους οι αντιλήψεις καταρρίπτονται.

 Έτσι, η ντομάτα ξεκινά σιγά σιγά να κατακτά και επίσημα μια θέση στις κουζίνες όλων των πολιτισμών του κόσμου και ιδιαίτερα της Μεσογείου, που αποτελεί βασικό συστατικό σε πολλές σπιτικές συνταγές και επίσης στην παρασκευή πίτσας, κέτσαπ, σάλτσας μπαρμπεκιού και της γνωστής και αγαπημένης…χωριάτικης σαλάτας.

Διατροφική αξία

Η ντομάτα αποτελείται από 95% νερό και 5% υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, λυκοπένιο και άλλες σημαντικές οργανικές ενώσεις.
Συγκεκριμένα, σε 100gr ντομάτας περιέχονται:
  • Θερμίδες: 18
  • Υδατάνθρακες: 4gr
  • Φυτικές ίνες: 1.5 g
  • Σάκχαρα: 2.5g
  • Βιταμίνη Α: 840IU
  • Βιταμίνη C: 13mg
  • Βιταμίνη Ε: 0.5mg
  • Βιταμίνη Κ: 8mcg
  • Νιασίνη: 0.6 mg
  • Βιταμίνη Β6: 0.1 mg
  • Βιταμίνη Β9: 15 mcg
  • Ασβέστιο: 10 mg
  • Μαγνήσιο: 11 mg
  • Φώσφορος: 24 mg
  • Κάλιο: 240 mg
  • Χαλκός: 0.1 mg
  • Μαγγάνιο: 0.1 mg
Οφέλη

Τα οφέλη που προσφέρει στην υγεία μας, είναι ευρέως γνωστά από τα αρχαία κιόλας χρόνια. Ας αναφέρουμε τα πιο σημαντικά:

Υγιές καρδιαγγειακό σύστημα

Η β-καροτίνη και το λυκοπένιο είναι δύο πολύτιμα συστατικά της ντομάτας που συμβάλλουν στην καρδιαγγειακή υγεία. Σύμφωνα με τεκμηριωμένες μελέτες, η τακτική κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν στην σύνθεση τους τις συγκεκριμένες ενώσεις, επιδρά ευεργετικά στον οργανισμό και προστατεύει από καρδιακές παθήσεις, συμπεριλαμβανομένου και του εγκεφαλικού επεισοδίου. Ταυτόχρονα, περιορίζει την επιβλαβή δραστηριότητα των ελεύθερων ριζών, μειώνει τα επίπεδα κακής χοληστερόλης (LDL) και εμποδίζει τον σχηματισμό θρομβώσεων στο αίμα.

Αντικαρκινικές ιδιότητες

Τα τελευταία χρόνια, οι αντικαρκινικές ιδιότητες της ντομάτας, την έχουν κατατάξει στην λίστα με τα πιο δημοφιλή λαχανικά. Πρόσφατες επιστημονικές έρευνες, επιβεβαιώνουν ότι η ντομάτα περιέχει συστατικά που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο, όχι μόνο στην πρόληψη, αλλά και στην καταπολέμηση διαφόρων μορφών καρκίνου όπως ο καρκίνος του προστάτη, του μαστού και του παχέος εντέρου. Δεδομένου ότι οι πολύτιμες ιδιότητες στη σύνθεση της μελετώνται ακόμη, είναι σίγουρο ότι η δημοτικότητα της θα αυξηθεί περισσότερο όταν έρθουν στο φως πιο πολλά στοιχεία.

Όμορφο και λαμπερό δέρμα

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης C μπορεί να έχει δυσάρεστες συνέπειες για το δέρμα. Η έκθεση της επιδερμίδας στις υπεριώδεις ακτίνες, όσο και στους περιβαλλοντικούς ρύπους ενδέχεται να οδηγήσει στην δημιουργία ρυτίδων ή κηλίδων. Η υψηλή περιεκτικότητα της ντομάτας σε βιταμίνη C και νερό, αποτρέπει την εμφάνιση τέτοιου είδους σημείων γήρανσης, καθώς διευκολύνει την παραγωγή κολλαγόνου που θεωρείται βασικό συστατικό του δέρματος, της τρίχας, των νυχιών και του συνδετικού ιστού.

Ισχυρά οστά

Οι περισσότεροι έχουμε συνδέσει τα γερά οστά και δόντια με το ασβέστιο. Τι θα λέγατε όμως αν μαθαίνατε πως η ντομάτα έχει τις ίδιες ευεργετικές επιδράσεις; Η ντομάτα λοιπόν, περιέχει στην σύνθεση της όλες εκείνες τις φυτοθρεπτικές ενώσεις που είναι απαραίτητες για την υγεία των οστών. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται και πειραματικά. Γυναίκες που βρίσκονταν στην μετεμμηνοπαυσιακή ηλικία, όταν αφαίρεσαν από την διατροφή τους την ντομάτα παρουσίασαν μια επιταχυνόμενη μείωση των επιπέδων οστικής πυκνότητας.

Πηγή βιταμινών και μετάλλων

Μια ντομάτα μεσαίου μεγέθους περιέχει περίπου το 40% της ημερήσιας ποσότητας σε βιταμίνη C, που χρειάζεται ο οργανισμός μας. Η βιταμίνη C, ως φυσικό αντιοξειδωτικό προστατεύει τον οργανισμό από τις βλάβες που προκαλεί το οξειδωτικό στρες. Περιέχει επίσης βιταμίνη Α, κάλιο και σίδηρο. Το κάλιο μειώνει την πίεση στα αιμοφόρα αγγεία και τις αρτηρίες. Αυτό βοηθά στην αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος, μειώνει το στρες και εξαλείφει τους κινδύνους υπέρτασης. Παράλληλα, διαδραματίζει ζωτικό ρόλο και στη διατήρηση της ηρεμίας του νευρικού συστήματος. Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για την σωστή λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος. Ενώ, η βιταμίνη Κ, είναι απαραίτητη τόσο για την πήξη του αίματος, όσο και για τον έλεγχο της αιμορραγίας.

Προστατεύει τον οργανισμό από τις καρκινογόνες ουσίες του τσιγάρου

Το κουμαρικό και το χλωρογενικό οξύ, που βρίσκονται στην ντομάτα, καταπολεμούν τις νιτροζαμίνες, τις κύριες καρκινογόνες ουσίες που απαντώνται στα τσιγάρα. Παράλληλα, η υψηλή περιεκτικότητα βιταμίνης Α, έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τις επιπτώσεις των καρκινογόνων ουσιών και προστατεύει από τον καρκίνο του πνεύμονα.

Υγιή όραση

Η βιταμίνη Α διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της όρασης, στην πρόληψη της νυχτερινής τύφλωσης και στην εκφύλισης της ωχράς κηλίδας. Ταυτόχρονα, αποτελεί ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που προστατεύει τον οργανισμό από τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες είναι υπεύθυνες για την θολή όραση και τον καταρράκτη.

Προστασία του ουροποιητικού από λοιμώξεις

Η ντομάτα μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος, καθώς και καρκίνου της ουροδόχου κύστης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι ντομάτες αποτελούνται κυρίως από νερό. Ως εκ τούτου, η τακτική πρόσληψη διεγείρει την ούρηση και αυξάνει την εξάλειψη των τοξινών από το σώμα, καθώς και την περίσσεια νερού, αλάτων και ουρικού οξέος.

Επιλέξτε βιολογικές ντομάτες

Μπορεί στην αγορά η τιμή της βιολογικής ντομάτας να είναι «τσιμπημένη», ωστόσο αξίζει να την προτιμήσετε. Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, η βιολογική καλλιέργεια ντομάτας πραγματοποιείται σε περιβάλλον που στερείται επιβλαβών ουσιών, καθώς δεν προστίθενται χημικά λιπάσματα πλούσια σε άζωτο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τον υπερβολικό σχηματισμό αντιοξειδωτικών όπως η κουρσετίνη (79% περισσότερο από την συμβατική ντομάτα) και η καμπφερόλη (97% περισσότερο από την συμβατική ντομάτα). Συστατικά τα οποία χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα ευεργετικά για την υγεία, αφού βοηθούν στη μείωση των καρδιακών παθήσεων και άλλων χρόνιων ασθενειών.
Η επίδραση της ντομάτας στον διαβήτη τύπου Ι

Όσοι πάσχουν από διαβήτη τύπου 1  και καταναλώνουν τροφές όπως οι ντομάτες, που έχουν υψηλή περιεκτικότητα φυτικών ινών, παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα σακχάρου. Από την άλλη, τα άτομα με διαβήτη τύπου 2 εμφανίζουν αύξηση του σακχάρου στο αίμα, της ινσουλίνης και των λιπιδίων κατά την κατανάλωση του ίδιου λαχανικού. Για τον λόγο αυτό όσοι υποφέρουν από την πάθηση του διαβήτη θα πρέπει, πριν καταναλώσουν ντομάτα, να συμβουλεύονται τον γιατρό τους.

Η Ντομάτα και οι χρήσεις της

Εκτός από τη χρήση στη μαγειρική που αξιοποιείται ωμή, είτε μαγειρεμένη, βρίσκει εφαρμογή και στην εναλλακτική ιατρική. Δρα ως στυπτικό και βοηθά στη βελτίωση της όψης και της υφής του προσώπου. Είναι βασικό συστατικό σε παραδοσιακές θεραπείες ομορφιάς, καταπολεμά την ακμή και αποτελεί αποτελεσματική θεραπεία για ηλιακά εγκαύματα.

Παρενέργειες

Αν και η πρόσληψη ντομάτας είναι ιδιαίτερα επωφελής, η υπερβολική κατανάλωση της ενδέχεται να οδηγήσει σε:
  • Δηλητηρίαση, με τα συμπτώματα να περιλαμβάνουν ερεθισμό του λαιμού και ζάλη
  • Λαρρυγγοφαρυγγική παλινδρόμηση.
  • Η υψηλή περιεκτικότητα της σε κάλιο, μπορεί να επηρεάσει τη νεφρική λειτουργία.

Επομένως, συνιστάται η κατανάλωση ντομάτας να γίνεται πάντοτε με μέτρο.


votanonkipos.gr
« Προηγούμενη
Επόμενη »

Δεν υπάρχουν σχόλια