BREAKING NEWS
latest

728x90

468x60

Η σημασία της αναπνοής στην αντιμετώπιση της κρίσης πανικού

Η κρίση πανικού είναι μια αιφνίδια εκδήλωση έντονου άγχους που συνοδεύεται από το αίσθημα του φόβου αλλά και από δυσάρεστα σωματικά συμπτώματα. Ξεκινάει με μία βίαιη και γρήγορη αλλαγή στον ρυθμό και το βάθος της αναπνοής. Με τις συχνές και μεγάλες αναπνοές εκπνέετε επιπλέον διοξείδιο του άνθρακα και η μείωσή του επιφέρει την απορύθμιση του αναπνευστικού μηχανισμού.

Το CO2 χαλαρώνει τις λείες μυϊκές ίνες που περιβάλλουν τα αγγεία. Η μείωση του αερίου στο αίμα κάτω του φυσιολογικού (45-47 mmHg), εξαιτίας της βαθιάς αναπνοής οδηγεί σε συρρίκνωση των λείων μυϊκών ινών που καθώς σφίγγουν γύρω από τους βρόγχους, μικραίνουν τη διάμετρό τους. Η μείωση της διατομής των αεραγωγών εμποδίζει την ελεύθερη ροή του αέρα από και προς τους πνεύμονες και φέρνει το αίσθημα της ασφυξίας.
Χαμηλό διοξείδιο του άνθρακα στο αίμα προκαλεί επίσης στένωση της καρωτιδικής αρτηρίας, που είναι το βασικό αιμοφόρο αγγείο αιμάτωσης του εγκεφάλου. Ο βαθμός της στένωσης έχει υπολογιστεί μέχρι και 50% σε άτομα με κρίσεις πανικού. Η μείωση της ροής του αίματος προς τον εγκέφαλο σημαίνει ότι δεν οξυγονώνεται επαρκώς και αυτό γίνεται φανερό με το αίσθημα της ζάλης. Η αγωνιώδης προσπάθεια για μια βαθιά, ικανοποιητική αναπνοή επιδεινώνει την κατάσταση αφού παρατείνει τον υπεραερισμό και συμβάλει στη επιπλέον μείωση του CO2.

Η χρήση της χάρτινης σακούλας στις κρίσεις πανικού που εφαρμόζεται στο πρόσωπο καλύπτοντας το στόμα και τη μύτη συγκεντρώνει το εκπνεόμενο CO2. Καθώς αναπνέετε μέσα από την σακούλα παίρνετε πίσω το πολύτιμο αέριο , αποκαθίσταται στον οργανισμό και η κρίση υποχωρεί.

Εκτός του εκτάκτου αυτού μέτρου όμως μπορείτε να προλάβετε τα δυσάρεστα συμπτώματα μιας κρίσης με τον εξής τρόπο:

Εισπνεύστε, εκπνεύστε και κρατήστε την αναπνοή σας. Το κράτημα της αναπνοής πρέπει να είναι διάρκειας 3-5 δευτερολέπτων. Μην προσπαθήσετε να κρατήσετε περισσότερο την αναπνοή σας γιατί αυτό θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα.
Αμέσως μετά το μικρό κράτημα της αναπνοής, αναπνεύστε μόνο από την μύτη, εισπνοή και εκπνοή για 15 δευτερόλεπτα. Συνεχίστε αδιάκοπα τα μικρά κρατήματα της αναπνοής με τις ενδιάμεσες παύσεις, μέχρι να νιώσετε πως ο κίνδυνος έχει περάσει.
Στη συνέχεια καλό είναι να αποσυρθείτε σε έναν ήσυχο χώρο για λίγα λεπτά. Στο διάστημα αυτό πιείτε 2 με 3 ποτήρια νερό και προσπαθήστε να συγκεντρώσετε την προσοχή σας στην αναπνοή. Αν η αναπνοή σας είναι ηχηρή, προσπαθήστε να την κάνετε αθόρυβη. Βεβαιωθείτε ότι η αναπνοή σας βρήκε πάλι τον φυσιολογικό της ρυθμό και η εκπνοή γίνεται άνετα με τη χαλάρωση του διαφράγματος. Το διάφραγμα είναι ένας μεγάλος μυς που βρίσκετε ακριβώς ανάμεσα στον θώρακα και την κοιλιά. Μπορείτε να το χαλαρώνετε ακουμπώντας τις δύο παλάμες σας με την μία πάνω στην άλλη και κάνοντας απαλές δεξιόστροφες κινήσεις με ελαφρές πιέσεις.
Τέλος, να θυμάστε πάντα ότι οι κρίσεις πανικού ξεσπούν με την ανεξέλεγκτη και γρήγορη αναπνοή. Το μυστικό είναι να κάνετε την άσκηση με τα μικρά κρατήματα της αναπνοής αμέσως μόλις νιώσετε τα πρώτα συμπτώματα της κρίσης!
Photo: Author/Depositphotos
Έλενα Παπαΐωάννου

Συγγραφέας Έλενα Παπαΐωάννου

Η Έλενα Παπαϊωάννου είναι εξειδικευμένη σύμβουλος αναπνοής, συγγραφέας και ειδικός πνευμονοφυσιολόγος με δύο παγκοσμίως αναγνωρισμένα πτυχία ως Buteyko Breathing Spesialist, η οποία διδάσκει τη μέθοδο αναπνοής Buteyko. Η μέθοδος Buteyko είναι βασισμένη στη φυσιολογία και έχει αναγνωριστεί από την ιατρική ως θεραπευτική μέθοδος κυρίως για τις παθήσεις του αναπνευστικού συστήματος. Σκοπός της είναι να μεταφέρει τις πολύχρονες γνώσεις της και την εμπειρία της καθώς και τη βαθιά πίστη της στη δυνατότητα του ανθρώπου για αυτοθεραπεία. Η ίδια διδάσκει ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα για το άσθμα και τη διαχείριση του άγχους, που στηρίζεται σε αναπνευστικές ασκήσεις.


Πηγή
« Προηγούμενη
Επόμενη »

Δεν υπάρχουν σχόλια