Ακολουθήστε μας και στο Facebook

Οι πληροφορίες που περιέχονται έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την γνωμάτευση του ιατρού σας ή την επίσκεψη σε άλλον ειδικό της υγείας. Αν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια διατροφή ρωτήστε τον προσωπικό ιατρό σας. Επίσης το site λειτουργεί με εθελοντές και ανεβάζουμε άρθρα που βρίσκουμε ενδιαφέρον από άλλες ιστοσελίδες (γι'αυτό υπάρχει και η πήγη στο τέλος του άρθρου). Δεν είμαστε γιατροί ώστε να κάνουμε πιστοποίηση της ορθότητας του άρθου, γι'αυτό εάν έχετε κάποια γνώση επιπλέον πάνω στο συγκεκριμένο άρθρο, τα σχόλια σας είναι πάντα καλοδεχούμενα. Και εμείς μαθαίνουμε όπως και εσείς.

Μέντα, το βότανο με τις πολλαπλές χρήσεις

Η μέντα είναι ένα ιδιαίτερα δημοφιλές φυτό με ιατρική και μαγειρική αξία. Ανήκει στην οικογένεια Lamiaceae και περιλαμβάνει περίπου 30 διαφορετικά είδη, που αναπτύσσονται ευρέως στις εύκρατες περιοχές της Ευρώπης, της Βόρειας Αμερικής, της Βόρειας Αφρικής, της Ασιατικής Τουρκίας και κοντά στις χώρες της Ανατολής. Το όνομα της προέρχεται από την λατινική λέξη mentha και σημαίνει μίνθη. Σύμφωνα με την μυθολογία, η Μίνθη ήταν μια Νύμφη του κάτω κόσμου, που ο Άδης ήθελε να κάνει ερωμένη του. Η Περσεφόνη ζήλεψε, την κυνήγησε και την ποδοπάτησε. Ο Άδης βλέποντάς την, την λυπήθηκε και την μεταμόρφωσε σε φυτό, την γνωστή σε όλους μας, μέντα.

Πρόκειται για ένα φυτό που παρουσιάζει σημαντικές θεραπευτικές ιδιότητες. Για τον λόγο αυτόν, έχει χρησιμοποιηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών, ως θεραπεία για αναπνευστικές παθήσεις,  συμπεριλαμβανομένης της βρογχίτιδας, της ιγμορίτιδας και του κρυολογήματος. Οι ιδιότητες αυτές οφείλονται στο αιθέριο έλαιο που εξάγεται από διάφορα μέρη της μέντας, όπως τα λουλούδια, οι σπόροι και τα φύλλα. Παράλληλα, έχει χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή αρωμάτων, ροφημάτων, ποτών, γλυκών, σιροπιού, παγωτού κ.λπ. Τα φύλλα της μέντας περιέχουν την υψηλότερη ποσότητα αντιοξειδωτικών από οποιοδήποτε άλλο βότανο. Τα αιθέρια έλαια που συνθέτουν την μέντα αποτελούνται από φαινολικά οξέα, φυτοστερόλη, σαπωνίνες, τριτερπίνες, φλαβονοειδή, καροτεωοειδή, ανθοκυανίνες και πολλά άλλα.

Οφέλη

Στην συνέχεια θα αναφέρουμε ορισμένα από τα πιο σημαντικά οφέλη που προσφέρει η μέντα στον οργανισμό μας:

Πλούσια σε θρεπτικά συστατικά

Η μέντα εξαιτίας της έντονης γεύσης της, δεν μπορεί να καταναλωθεί σε μεγάλες ποσότητες. Ωστόσο, μερικά γραμμάρια είναι αρκετά, για να προσφέρουν στον οργανισμό τα πολύτιμα στοιχεία της. Πιο συγκεκριμένα, 1/3 φλιτζανιού φρέσκιας μέντας περιέχει:
  • Θερμίδες: 6
  • Βιταμίνη Α: 12% της RI
  • Βιταμίνη Β9: 4% της RI
  • Μαγγάνιο: 8% της RI
  • Φυτικές ίνες: 1 γραμμάριο
  • Σίδηρο: 8% της RI
*RI: Το ποσοστό των καθημερινών διατροφικών αναγκών ενός μέσου υγιούς ενήλικα.
Επιπλέον, η μέντα είναι μια πολύ καλή πηγή βιταμίνης Α, μιας λιποδιαλυτής, δηλαδή, βιταμίνης που είναι απαραίτητη για την υγεία των ματιών και την βελτίωση της νυχτερινής όρασης, καθώς και μια ισχυρή πηγή αντιοξειδωτικών. Τα αντιοξειδωτικά όπως γνωρίζουμε, βοηθούν στην προστασία του σώματος από το οξειδωτικό στρες, το οποίο είναι υπεύθυνο για τις βλάβες που προκαλούνται στα κύτταρα.

Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, είναι μια κοινή ανωμαλία του πεπτικού συστήματος. Χαρακτηρίζεται από πεπτικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένου του στομαχόπονου, των αερίων και του φουσκώματος. Αν και η θεραπεία περιλαμβάνει συγκεκριμένη διατροφή και λήψη φαρμάκων, έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση μέντας, μπορεί να φανεί ιδιαίτερα θεραπευτική σε άτομα που υποφέρουν από το Σύνδρομο του Ευερέθιστου Εντέρου. Αυτό οφείλεται στις  ιδιότητες της μενθόλης, μιας ευεργετικής ουσίας που βρίσκεται στη σύσταση της μέντας.

Βοηθά στην πέψη

Η μέντα έχει, επίσης, καταπραϋντικές δράσεις. Αποτρέπει την φλεγμονή στο στομάχι, καθαρίζει την στοματική κοιλότητα και προάγει τη διαδικασία της πέψης. Αυτό συμβαίνει διότι η μέντα περιέχει ουσίες που ενεργοποιούν τους σιελογόνους αδένες, καθώς και τους αδένες που εκκρίνουν πεπτικά ένζυμα.

Φυσική αντιμετώπιση του άσθματος

Η μέντα διαθέτει χαλαρωτικές ιδιότητες και θεωρείται εξαιρετικά χρήσιμη στους ασθενείς με άσθμα, καθώς ανακουφίζει τη συμφόρηση του ρινικού σωλήνα. Ωστόσο, η ποσότητα και η συχνότητα χρήσης της πρέπει να ελέγχεται, καθώς η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε ερεθισμό της μύτης και του στομάχου.

Μειώνει τον πόνο του θηλασμού

Ο θηλασμός προσφέρει σημαντικά οφέλη, τόσο στο βρέφος, όσο και στην μητέρα. Συχνά, όμως, εμφανίζονται πληγές που επηρεάζουν το στήθος και τις θηλές, κάνοντας τον, δύσκολο και επώδυνο. Σύμφωνα με έρευνες, η εφαρμογή αιθέριου ελαίου μέντας φαίνεται να βοηθά στην άμεση επούλωση των πληγών και στην μείωση του πόνου.

Υγιή δόντια

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί οι οδοντόκρεμες και τα στοματικά διαλύματα περιέχουν εκχύλισμα μέντας; Η απάντηση είναι απλή. Οι αντιμικροβιακές ιδιότητες του βοτάνου προστατεύουν τα δόντια από τα μικρόβια που δημιουργούν κοιλότητες, ενώ παράλληλα απομακρύνουν την δυσάρεστη  αναπνοή.

Όμορφο δέρμα

Το εκχύλισμα μέντας μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα σημάδια της ακμής και να καθαρίσει το δέρμα σε βάθος. Οι αντιφλεγμονώδεις δράσεις της, καταπολεμούν την μόλυνση, απομακρύνουν τα σπυράκια και καταπραΰνουν το δέρμα από τον πόνο που προκαλεί η ακμή. Επιπλέον, συμβάλλει στην μείωση των ρυτίδων, κάνοντας το δέρμα να δείχνει νεότερο, φρέσκο και λαμπερό. Τέλος, αντιμετωπίζει και εξαλείφει τις ουλές που προκαλούνται από τσιμπήματα εντόμων, όπως τα κουνούπια, οι μέλισσες, οι σφήκες, οι σκνίπες, καθώς και τις πληγές από τα αγκάθια.
Μπορείτε να εφαρμόσετε μερικά φρέσκα φύλλα μέντας απευθείας στο δέρμα σας ή να τα εντάξετε στην καθημερινή σας διατροφή, προκειμένου να δείτε τα εκπληκτικά αποτελέσματα που περιγράφονται παραπάνω.

Η οικιακή χρήση της μέντας

Εκτός από την ιατρική χρήση, η μέντα είναι κατάλληλη και για οικιακή χρήση. Πιο συγκεκριμένα:

Απομακρύνει τα παράσιτα

Στα ποντίκια και στα άλλα τρωκτικά δεν αρέσει καθόλου η μυρωδιά της μέντας. Αυτό την καθιστά ως ένα από τα καλύτερα φυσικά απωθητικά παρασίτων. Για να επωφεληθείτε αυτής της δράσης, φυτέψτε μέντα στο μπαλκόνι ή στον κήπο σας. Εναλλακτικά, μπορείτε να βάλετε λίγες σταγόνες αιθέριου ελαίου του βοτάνου σε ένα βαμβάκι και να το τοποθετήσετε σε μέρη που θεωρούνται εύκολα προσβάσιμα από τα παράσιτα.

Προϊόν καθαρισμού

Η μέντα έχει αντιμυκητιακές και αντιικές ιδιότητες, γεγονός που την κάνει να είναι ένα ιδανικό συστατικό σε σπιτικά προϊόντα καθαρισμού. Για αυτό, μην διστάσετε να αξιοποιήσετε το αιθέριο έλαιο του βοτάνου, προκειμένου να έχετε ένα πεντακάθαρο και μυρωδάτο σπιτικό.

Η μέντα στην διατροφή

Εκτός από την εκτεταμένη χρήση σε ποτά, αλοιφές, οδοντόκρεμες και άλλα, η μέντα κατέχει και εξέχουσα θέση στην μαγειρική, καθώς έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και αιώνες σε σούπες, σάλτσες και σε πιάτα με βάση το κρέας. Μπορείτε να την χρησιμοποιήσετε φρέσκια ή αποξηραμένη και να δώσετε σε ένα πιάτο ή ρόφημα, επιπλέον γεύση χωρίς να το επιβαρύνετε με περισσότερες θερμίδες, ζάχαρη ή αλάτι.
Τσάι με μέντα: Είναι ένα από τα πιο δημοφιλή τσάγια παγκοσμίως. Αποτελεί ιδανικό ζεστό ρόφημα για τις κρύες μέρες του χειμώνα. Για επιπλέον γεύση μπορείτε να προσθέσετε στο τσάι, λίγο μέλι.
μέντα βότανο
Σοκολάτα: Ο συνδυασμός μαύρης σοκολάτας (είτε ρόφημα, είτε πλάκα) με μέντα, εκτός από το εξαιρετικό γευστικό αποτέλεσμα, προσφέρει και αντιγηραντικές ιδιότητες. Αν θέλετε λοιπόν να μείνετε για πάντα νέες και νέοι, μην διστάσετε να εντάξετε αυτόν τον υπέροχο συνδυασμό στην διατροφή σας.
Σαλάτες: Για να ενισχύσετε την γεύση της αγαπημένη σας πράσινης σαλάτας, προσθέστε στη βινεγκρέτ, λίγα φρέσκα φύλλα μέντας. Το αποτέλεσμα θα σας εκπλήξει.
Δροσερά ροφήματα: Μερικά φρέσκα φύλλα μέντας είναι αρκετά για να κάνουν τα καλοκαιρινά μας ροφήματα και κοκτέιλ, ακόμη πιο δροσερά.
Κρέας: Πριν μαγειρέψετε το κρέας μπορείτε να το μαρινάρετε με σάλτσα που περιέχει ελαιόλαδο, ψιλοκομμένη μέντα, βασιλικό, αλάτι και πιπέρι. Εναλλακτικά, μπορείτε να προσθέσετε λίγα φύλλα φρέσκιας μέντας, αφού το ψήσετε. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και με τα ψάρια.
Ρύζι: Αφού βράσετε το ρύζι μπορείτε να προσθέσετε ψιλοκομμένα φρέσκα φύλλα μέντας, έτσι ώστε να ενισχύσετε την γεύση του. Διαφορετικά, μπορείτε να τα προσθέσετε στο νερό που θα βράσετε για να μαγειρέψετε το ρύζι. Με την διαδικασία αυτή, οι πηπτικές ενώσεις του φυτού θα απελευθερωθούν και θα προσθέσουν στο πιάτο σας, μια ελαφριά γεύση μέντας.

Αποθήκευση

Για να αποθηκεύσετε την φρέσκια μέντα, τυλίξτε την ελαφρώς σε μια υγρή πετσέτα και τοποθετήστε την σε μία πλαστική σακούλα μέσα στο ψυγείο. Αυτό θα διατηρήσει τη μέντα φρέσκια για μία εβδομάδα.
Η αποξηραμένη μέντα πρέπει να φυλάσσεται σε σφραγισμένο δοχείο, σε ξηρό, δροσερό και σκοτεινό μέρος, προκειμένου να διατηρηθεί η γεύση της. Η αποξηραμένη μέντα μπορεί να διατηρήσει την γεύση και την ποιότητα της για περίπου έναν χρόνο.

Αρνητικές επιπτώσεις – Κίνδυνοι

Όπως όλα τα βότανα έτσι και η μέντα εάν καταναλωθεί σε υπερβολικές ποσότητες, μπορεί να προκαλέσει ήπια έως σοβαρά προβλήματα. Δεδομένου ότι η μέντα διακρίνεται για την φαρμακευτική της αξία, οι παρενέργειες της συχνά παραβλέπονται.
Τα φύλλα μέντας χρησιμοποιούνται εδώ και αιώνες για την παρασκευή τσαγιού, ενός από τα πιο δημοφιλή ροφήματα που καταναλώνονται παγκοσμίως. Παρόλα τα οφέλη του, η τακτική κατανάλωση του μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό του δέρματος, ερυθρότητα, κεφαλαλγία και καούρες.
Η μενθόλη είναι μια από τις πιο δραστικές χημικές ουσίες της μέντας. Η υπερβολική ποσότητα μπορεί να προκαλέσει συμφόρηση των αεραγωγών, τόσο σε παιδιά, όσο και σε ενήλικες.

Ευπαθείς ομάδες

Τα προϊόντα τροφίμων που περιέχουν μέντα δεν πρέπει να καταναλώνονται από ασθματικούς, καθώς επιδεινώνουν  τα προβλήματα αναπνοής.
Οι γυναίκες που είναι έγκυες πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση τσαγιού μέντας, καθώς μπορεί να διεγείρει τη ροή αίματος της μήτρας και να οδηγήσει σε αποβολή.
Το αιθέριο έλαιο μέντας δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε ασθενείς με γαστρική παλινδρόμηση ή έλκος στομάχου. Επιπλέον, το έλαιο μπορεί να επηρεάσει τον μεταβολισμό ορισμένων φαρμάκων, συμπεριλαμβανομένης της φελοδιπίνης και της συμβαστατίνης και να αυξήσει τις ανεπιθύμητες ενέργειες.
Αν υποφέρετε από ηπατική βλάβη συμβουλευτείτε έναν γιατρό πριν καταναλώσετε μέντα ή κάποιο συμπλήρωμα της.
Ασθενείς με διαβήτη καλό είναι να αποφεύγουν το τσάι με μέντα, διότι ενδέχεται να μειώσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Δοσολογία

Για να αποφευχθούν οι αρνητικές επιπτώσεις της μέντας, θα πρέπει να καταναλώνεται σύμφωνα με την συνιστώμενη δοσολογία. Διατίθεται σε κάψουλες, τσάι (αποξηραμένα φύλλα) και αιθέριο έλαιο.
Τσάι: Βάλτε σε ένα φλιτζάνι βραστό νερό ένα κουταλάκι αποξηραμένων φύλλων μέντας, αφήστε το για τουλάχιστον δέκα λεπτά και έπειτα αφήστε το να κρυώσει. Πίνετε δύο έως τρεις φορές την ημέρα μεταξύ των γευμάτων.
Κάψουλες: Μπορείτε να καταναλώσετε έως και 3 κάψουλες ημερησίως.

Αιθέριο έλαιο: Εφαρμόστε λίγες σταγόνες αιθέριου έλαιου απευθείας στο δέρμα προκειμένου να ανακουφιστείτε από τον ερεθισμό και τον κνησμό.


Πηγή

Δημοσίευση σχολίου

[blogger]

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget