Ακολουθήστε μας και στο Facebook

Οι πληροφορίες που περιέχονται έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την γνωμάτευση του ιατρού σας ή την επίσκεψη σε άλλον ειδικό της υγείας. Αν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια διατροφή ρωτήστε τον προσωπικό ιατρό σας. Επίσης το site λειτουργεί με εθελοντές και ανεβάζουμε άρθρα που βρίσκουμε ενδιαφέρον από άλλες ιστοσελίδες (γι'αυτό υπάρχει και η πήγη στο τέλος του άρθρου). Δεν είμαστε γιατροί ώστε να κάνουμε πιστοποίηση της ορθότητας του άρθου, γι'αυτό εάν έχετε κάποια γνώση επιπλέον πάνω στο συγκεκριμένο άρθρο, τα σχόλια σας είναι πάντα καλοδεχούμενα. Και εμείς μαθαίνουμε όπως και εσείς.

Αναιμία: Η πιο συχνή παθολογική αιτία χρόνιας κόπωσης

Η χρόνια κόπωση αποτελεί παθολογική κατάσταση στην οποία μειώνεται η ενεργειακή εφεδρεία του σώματος με αποτέλεσμα ο πάσχων να μην δύναται να ανταποκριθεί απρόσκοπτα σε δραστηριότητες της καθημερινότητας. Η χρόνια κόπωση αποτελεί κατάσταση που επιμένει, διαρκεί πάνω από έξι μήνες, και δεν παρέρχεται με απλά μέτρα ξεκούρασης. Κατά την διάρκεια της ιατρικής αξιολόγησης πρέπει να εξεταστεί εάν υπάρχει συγκεκριμένο υποκείμενο αίτιο που προκαλεί την χρόνια κόπωση, όπως η κατάχρηση αλκοόλ, η αϋπνία, η υπερκόπωση, η αναιμία, οι ορμονικές διαταραχές, οι χρόνιες φλεγμονές, τα ψυχιατρικά σύνδρομα, οι παθήσεις του κυκλοφορικού συστήματος, οι αναπνευστικές παθήσεις, το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης.

Στην κλινική πράξη το πιο συχνό οργανικό νόσημα που μειώνει την ενεργειακή εφεδρεία του σώματος είναι η αναιμία. Στην αναιμία μειώνεται η συγκέντρωση της αιμοσφαιρίνης του αίματος και ο αιματοκρίτης, τα οποία σε άντρες και γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας είναι αντιστοίχως κάτω από 13.5g/dl με Ht κάτω από 40% και κάτω από 11.5 g/dl με Ηt κάτω από 36%, στις γυναίκες.

Αναιμία επίσης έχουμε όταν παρατηρείται πτώση αιμοσφαιρίνης και αιματοκρίτη από τα συνήθη ή τα ικανοποιητικώς ανεκτά για ένα δεδομένο άτομο επίπεδα, ακόμη και εάν διατηρούνται στα πλαίσια των φυσιολογικών διακυμάνσεων. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να αξιολογούνται συγκριτικά οι εξετάσεις και επομένως να φυλάσσονται μετά την έκδοσή τους.

Με δεδομένο ότι η αιμοσφαιρίνη αποτελεί τον φορέα οξυγόνου στο ανθρώπινο σώμα, το οποίο και είναι απαραίτητο για την ομαλή διεξαγωγή των βιοχημικών αντιδράσεων, τα άτομα που εμφανίζουν αναιμία παρουσιάζουν διαταραχή στην ομαλή διάθεση του οξυγόνου, φαινόμενο που μπορεί να εκδηλώνεται με συμπτώματα όπως εύκολη κόπωση, ζάλη, ταχυκαρδία, ατονία, διαταραχές αναπνοής.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η αναιμία δεν θεωρείται καθαυτό πάθηση αλλά σύμπτωμα διαφόρων παθήσεων και διαταραχών που προκαλούν αναιμία όπως η κακή διατροφή, το έλκος στομάχου, τα καρκινώματα τα νεφρικά νοσήματα, τα ηπατικά νοσήματα, τα νοσήματα μυελού των οστών. Έτσι η ανεύρεση αναιμίας σε ένα γενικό εργαστηριακό έλεγχο κατά την διερεύνηση της κόπωσης, επιβάλλει συχνά ειδικούς εργαστηριακούς ελέγχους, όταν το αίτιο δεν είναι εμφανές κατά τη σωστή ιατρική παθολογική εξέταση στο ιατρείο.

Η αναιμία μπορεί να συνδέεται με έλλειψη θρεπτικών αιμοποιητικών ουσιών όπως σιδήρου, φυλλικού οξέως. Στις περιπτώσεις αυτές η ενίσχυση του οργανισμού με τις ουσίες που απουσιάζουν είναι πολλές φορές απαραίτητη. Η αναιμία που οφείλεται σε έλλειψη σιδήρου χωρίς άλλες παθολογικές διαταραχές, είναι συχνή στις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας και στα κορίτσια κατά την εφηβεία λόγω των απωλειών σιδήρου κατά την έμμηνο ρήση. Ο σίδηρος υπάρχει σε πολλά τρόφιμα όπως στο κόκκινο κρέας, στα αυγά, στα όσπρια, στη σόγια, στο πιτυρούχο ψωμί, στο σπανάκι, στο κουνουπίδι, στις ελιές, στους ξηρούς καρπούς, στο φύτρο σταριού.

Ποια μέτρα πρέπει να τηρούν οι πάσχοντες από χρόνια κόπωση λόγω αναιμίας:

• Η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή που έχει ως βάση τα μη επεξεργασμένα φυτικά προϊόντα της Μεσογείου, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα πλήρη δημητριακά, το ψωμί ολικής άλεσης, το extra παρθένο ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, είναι το συνιστώμενο διατροφικό μοντέλο. Να τρώτε τουλάχιστον δύο φρούτα και τρία φλιτζάνια ωμά λαχανικά ή δύο φλιτζάνια μαγειρεμένα λαχανικά ημερησίως. Οι φυτικές ίνες, οι βιταμίνες, τα ιχνοστοιχεία που περιέχονται στα φρούτα και τα λαχανικά εφοδιάζουν τον οργανισμό σας με επαρκή ποσότητα βιταμινών και ιχνοστοιχείων που συντελούν στην αύξηση του αιματοκρίτη σας.

Πείτε όχι σε αυστηρές χορτοφαγικές δίαιτες και εντάξτε στο διατροφικό σας πρόγραμμα με σύνεση τρόφιμα με υψηλή συγκέντρωση βιοδιαθέσιμου σιδήρου και βιταμίνης Β12 όπως είναι τα ψάρια, το κρέας, το αυγό. Ελαττώστε τους καφέδες και την κατανάλωση αλκοόλ. Πρέπει να αποφεύγετε τις απότομες αυξομειώσεις βάρους και τις μονομερείς δίαιτες.

• Να έχετε επαρκή ύπνο και να αποφεύγετε το stress. Αποφύγετε όσο σας είναι δυνατόν το κάπνισμα και την έκθεση σε ρύπους.

• Να ακολουθείτε την ειδική αγωγή που σας έχει δοθεί για την αποκατάσταση της αναιμίας σας.

Συγγραφέας Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη

Η ιατρός ειδική παθολόγος Αναστασία Μοσχοβάκη έχει εργαστεί επί χρόνια σε νοσοκομεία και είναι επιστημονική σύμβουλος σε εφημερίδες, περιοδικά, τηλεοπτικούς σταθμούς.
Έχει καταχωρηθεί στην διεθνή εγκυκλοπαίδεια WHO IS WHO.
Ιστοσελίδα

Δημοσίευση σχολίου

[blogger]

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget