Ακολουθήστε μας και στο Facebook

Οι πληροφορίες που περιέχονται έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την γνωμάτευση του ιατρού σας ή την επίσκεψη σε άλλον ειδικό της υγείας. Αν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια διατροφή ρωτήστε τον προσωπικό ιατρό σας. Επίσης το site λειτουργεί με εθελοντές και ανεβάζουμε άρθρα που βρίσκουμε ενδιαφέρον από άλλες ιστοσελίδες (γι'αυτό υπάρχει και η πήγη στο τέλος του άρθρου). Δεν είμαστε γιατροί ώστε να κάνουμε πιστοποίηση της ορθότητας του άρθου, γι'αυτό εάν έχετε κάποια γνώση επιπλέον πάνω στο συγκεκριμένο άρθρο, τα σχόλια σας είναι πάντα καλοδεχούμενα. Και εμείς μαθαίνουμε όπως και εσείς.

Σαρδέλες: ένα ψάρι «στήριγμα» για οστά & καρδιά

Οι ειδικοί της διατροφής συνιστούν την κατανάλωση ψαριού τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα. Ειδικότερα, το ένα γεύμα με θαλασσινά θα πρέπει να περιλαμβάνει κάποιο λιπαρό ψάρι. Στις Ελληνικές θάλασσες τα ψάρια αφθονούν, και παρότι δεν θα δυσκολευτείτε να διαλέξετε κάθε εποχή του χρόνου, ένα συγκεκριμένο που κολυμπά στον «αφρό» της θάλασσας αξίζει να σας κλέψει την καρδιά λόγω της ξεχωριστής θρεπτικής του αξίας!

Συνηθίζεται τα αγαθά τα οποία έχουμε σε αφθονία να μην τα εκτιμούμε όπως θα έπρεπε. Κάπως έτσι έχει χαραχθεί και η πορεία της σαρδέλας, ενός ψαριού που αλιεύεται κατά κόρον στη Μεσόγειο. Αυτό το μικρό ψάρι διαθέτει έντονη γεύση η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους στην κουζίνα (σαλάτες, όσπρια, μακαρονάδες, σάντουιτς, σάλτσες, ψητές). Πέραν της γεύσης όμως οι σαρδέλες προσφέρουν στο σώμα σας ένα σύνολο πολύτιμων για την υγεία θρεπτικών συστατικών. 

5 λόγοι για να αγαπήσετε τις σαρδέλες: 

1. Είναι καλή πηγή πρωτεΐνης

Οι πρωτεΐνες είναι απαραίτητες γιατί δομούν το σώμα από την κορυφή μέχρι τα νύχια! Το κόκκινο κρέας δεν είναι «μονόδρομος» σε ό,τι αφορά τις διατροφικές πρωτεϊνικές επιλογές. Εάν είστε αθλητής και θέλετε να αυξήστε την κατανάλωση πρωτεΐνης, προσθέστε μερικές σαρδέλες στη σαλάτα σας. Μία μόλις σαρδέλα περιέχει 3 γραμμάρια πρωτεΐνης!

2. Ενισχύουν τα οστά

Ο βασικός δομικός λίθος των οστών είναι το ασβέστιο, και για να μπορέσει αυτό να απορροφηθεί είναι απαραίτητη η παρουσία βιταμίνης D  στο γεύμα. Επειδή οι σαρδέλες είναι ένα μικρό ψάρι το οποίο στις περισσότερες των περιπτώσεων καταναλώνεται με τα κόκαλά του, αποδίδει στον οργανισμό το ιδανικό ζευγάρι ασβεστίου και βιταμίνης D. Αποτελεί εξαιρετική πρόταση για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και γυναίκες στην εμμηνόπαυση με εύθραυστα οστά, παιδιά που μεγαλώνει ο σκελετός τους και αθλητές. 

3. Θωρακίζουν την καρδιά

Τα ωμέγα 3 λιπαρά είναι «διάσημα» για την καρδιοπροστατευτική τους δράση, τον έλεγχο των τριγλυκεριδίων, τη ρύθμιση της πίεσης, την ενίσχυση της μνήμης και την «απενεργοποίηση» των φλεγμονών στο σώμα. Εάν λοιπόν θέλετε να θωρακίσετε την καρδιά σας, δεν είναι ανάγκη να σπαζοκεφαλιάζετε με ακριβές λύσεις και καθόλου Ελληνικές λύσεις, όπως είναι ο σολομός. Οι σαρδέλες αποτελούν ένα από τους απλούστερους και οικονομικότερους τρόπους να αυξήσετε την κατανάλωση σας στα απαραίτητα πολυακόρεστα ωμέγα λιπαρά. 

4. Ενισχύουν το νευρικό σύστημα

Ένα ακόμα σύστημα του ανθρώπινου σώματος που υποστηρίζουν οι σαρδέλες είναι το νευρικό. Το τελευταίο χρειάζεται την πολύτιμη βιταμίνη Β12, και άλλα θρεπτικά συστατικά, για να λειτουργεί ομαλά. Συνήθως άτομα μεγάλης ηλικίας και όσοι αποκλείουν το κρέας από τη διατροφή τους, κινδυνεύουν από έλλειψη της βιταμίνης αυτής. Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Β12 συσχετίζονται με νευρικές παθήσεις, μυϊκή ατονία, μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης, αλλά και από μία μορφή αναιμίας. 

5. Δεν είναι πηγή βαρέων μετάλλων

Όσο μεγαλύτερο είναι ένα ψάρι, όσο ψηλότερα βρίσκεται δηλαδή στην τροφική αλυσίδα, τόσες περισσότερες πιθανότητες έχει να συσσωρεύσει βαρέα μέταλλα, όπως ο μόλυβδος. Τα βαρέα μέταλλα προκαλούν σημαντικές βλάβες στον οργανισμό, θεωρούνται καρκινογόνα, αυξάνουν το οξειδωτικό στρες και έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο έμβρυο κατά την εγκυμοσύνη. Επειδή οι σαρδέλες είναι ένα μικρό ψάρι, που βρίσκεται χαμηλά στην τροφική αλυσίδα δεν συγκεντρώνουν στο σώμα τους βαρέα μέταλλα, μετατρέποντάς τες σε εξαιρετικές επιλογές για εγκυμονούσες, θηλάζουσες και παιδιά.
Οι σαρδέλες είναι εξίσου θρεπτικές όταν αγοράζονται φρέσκες, κατεψυγμένες ή σε κονσέρβα. Στην τελευταία περίπτωση πριν την κατανάλωση θυμηθείτε να απομακρύνετε το υγρό/ διάλυμα μέσα στο οποία συντηρούνται τα ψάρια για λιγότερα λιπαρά και αλάτι.



Ήβη Παπαϊωάννου, MS, RDN
Διαιτολόγος, Διατροφολόγος
Μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, ΗΠΑ
ivipapai@gmail.com
Βιβλιογραφία:
World’s Healthiest Foods. Sardines. Last accessed 23/5/2016.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=147

Δημοσίευση σχολίου

[blogger]

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget