Ψυχική υγεία & Υγιεινό αδυνάτισμα

Το αδυνάτισμα είναι πολύ περισσότερο από μέτρημα θερμίδων και ατελείωτες ώρες άσκησης στο γυμναστήριο. Είναι και θέμα ψυχικής υγείας.

Παρόλο που όλα αυτά βοηθάνε η πραγματικότητα είναι λίγο πιο περίπλοκη. Αν αισθάνεστε «κολλημένοι» σε ένα αγώνα για αδυνάτισμα υπάρχουν πολλές συμβουλές για να σας βοηθήσουν για ένα υγιεινό αδυνάτισμα, προσέχοντας ταυτόχρονα την σωματική αλλά και την ψυχική σας υγεία.
Εξασφαλίστε ποικιλία στη διατροφή σας. Τρώτε καθημερινά τρόφιμα και από τις έξι βασικές κατηγορίες: δημητριακά, φρούτα, λαχανικά, κρέας/ψάρι, γαλακτοκομικά και λάδι/λίπος.
Μικρά και συχνά γεύματα. Είναι σημαντικό να καταναλώνετε 3 κύρια γεύματα και 3 υγιεινά σνακ σε σταθερές ώρες.
Μην ξεχνάτε το πρωινό. Τα άτομα που τρώνε πρωινό χάνουν πιο εύκολα κιλά. Διότι όσοι το παραλείπουν έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να φάνε παχυντικό σνακ ή μεγαλύτερη ποσότητα γεύματος το μεσημέρι.
Απολαύστε το φαγητό σας. Μασάτε αργά και καλά το φαγητό. Κάθε μπουκιά και απόλαυση.
Πηγαίνετε στο σούπερ μάρκετ αφού έχετε φάει. Όταν πεινάτε και πάτε για ψώνια είστε πιο επιρρεπείς στην αγορά λιπαρών τροφίμων.
Χυμοί. O φυσικός χυμός αποτελεί την κυρίαρχη υγιεινή επιλογή για ένα δροσιστικό διάλειμμα -ιδιαίτερα το καλοκαίρι. Ή μήπως όχι; «Ένα ποτήρι χυμού, παραδείγματος χάρη πορτοκαλάδας, μπορεί να περιέχει ακόμα και τρία πορτοκάλια. Ένα πορτοκάλι σημαίνει δέκα με δεκαπέντε λεπτά περπάτημα από πλευράς κατανάλωσης θερμίδων. Δεδομένου ότι ο περισσότερος κόσμος δεν ασκείται, ένα φρούτο είναι καλύτερη επιλογή από έναν χυμό».
Μπάρες δημητριακών. Διαφημίζονται κατά κόρον ως «υγιεινές και νόστιμες» επιλογές για να «διατηρήσετε την σιλουέτα σας». Είναι η εύκολη λύση, ειδικά αν δεν έχετε χρόνο για ένα κανονικό γεύμα. Είναι όμως και η ενδεδειγμένη; Μάλλον όχι, μιας και οι πλειοψηφία αυτών είναι πλούσιες σε θερμίδες
Γιαούρτια. Είναι γνωστά και ως «επιδόρπια γιαουρτιού» και για τον περισσότερο κόσμο αποτελούν μια καλή (και γλυκιά) εναλλακτική ενός παγωτού με λιγότερες θερμίδες. Δεν είναι όμως πάντα έτσι, καθώς αρκετά από αυτά είναι πλούσια σε ζάχαρη και δεν αποτελούν και την πιο σωστή επιλογή, τουλάχιστον από πλευράς θερμίδων. Αυτά τα γιαούρτια είναι θερμιδικές βόμβες. Αν κάποιος δεν ασκείται - ή ασκείται λίγο - καλό είναι να αποφεύγονται.
Ενεργειακά ποτά. Καταναλώνονται κατά κόρον πριν ή μετά από την προπόνηση ή ακόμα και οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας νιώθουμε πεσμένοι και θέλουμε κάτι για να μας τονώσει. Είναι όντως ενεργειακά ποτά. Αρκεί όπου «ενέργεια» να βάλετε τη λέξη «θερμίδες». Τα λεγόμενα ενεργειακά ποτά είναι μία απόδειξη του πού μπορεί να φτάσει το marketing. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν ένδεια ενέργειας. Ένα κιλό λίπους έχει επτά χιλιάδες θερμίδες και όλοι μας έχουμε πολύ περισσότερο από αυτό στο σώμα μας. Καμιά φορά όμως το νευρικό μας σύστημα είναι κουρασμένο και η καφεΐνη μπορεί να μας βοηθήσει να νιώσουμε καλύτερα. Ένας δυνατός σκέτος καφές, ο οποίος περιέχει καφεΐνη μπορεί να έχει την ίδια επίδραση στο νευρικό σύστημα, χωρίς τις θερμίδες του ενεργειακού ποτού
Light προϊόντα. Η συνήθεια αρκετού κόσμου να «μεγεθύνει» την ευεργετική επίδραση ορισμένων προϊόντων και η οποία φυσικά ενισχύεται από τις αντίστοιχες διαφημιστικές καμπάνιες, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την προσπάθεια απώλειας βάρους. Πολλοί θεωρούν ότι η ουσία της δίαιτας είναι να καταναλώσουν σε μεγάλες ποσότητες συγκεκριμένα μαγικά προϊόντα, Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιων προϊόντων, είναι τα light. Όμως εδώ πέφτουν στην παγίδα του να θεωρήσουν ότι τα light προϊόντα δεν έχουν θερμίδες», προσθέτει. Τα light προϊόντα μπορεί να έχουν μειωμένα ποσοστά λίπους ή ακόμα και καθόλου λίπος, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αυτόματα χάνουν και όλες τους τις θερμίδες. Οι υδατάνθρακες που περιέχονται σε αυτά έχουν μεγάλη θερμιδική αξία, επομένως η υπερβολική τους κατανάλωση μπορεί εύκολα να έχει τα αντίστροφα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα.
Σύνθετοι υδατάνθρακες. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν αρκετές «αγαπημένες» τροφές για όσους ακολουθούν μια προσεγμένη τροφή (φασόλια, πατάτες, μπανάνες, μακαρόνια, ρύζι, δημητριακά, ψωμί), όμως χρειάζεται προσοχή στην κατανάλωσή τους. «Σύνθετος υδατάνθρακας δεν σημαίνει απαραίτητα ανώτερος από έναν απλό. Μιλάμε στην ουσία για διαφορές στην χημική σύσταση. Απλός υδατάνθρακας είναι η φρουκτόζη, απλός είναι και η γλυκόζη. Το πώς διαχειρίζεται ο οργανισμός μας αυτούς τους δύο τύπους υδατάνθρακα είναι πολύ διαφορετικό. Αντίστοιχα σύνθετοι υδατάνθρακες έχουν διαφορετική μεταβολική επίδραση μεταξύ τους. Σύνθετος δεν σημαίνει καλύτερος σε καμία περίπτωση».
Μέλι. Είναι νόστιμο, συνδυάζεται ιδανικά με πολλές τροφές δίνοντάς τη γλυκιά γεύση που όλοι αγαπάμε και αποτελεί μια πιο light εκδοχή της ζάχαρης. Ή μήπως όχι; Διατροφικά, το μέλι είναι πολύ φτωχή τροφή που, εκτός από την τιμή, ελάχιστα διαφέρει από την ζάχαρη ενώ μπορεί να προκαλέσει γαστρεντερικές διαταραχές. Το μέλι έχει εξαιρετική γεύση και είναι μία τροφή που κουβαλάει αρκετή ιστορία, αλλά αυτό δεν πρέπει να μας τυφλώνει στα συμπεράσματά μας ως προς το αν είναι μία πραγματικά ωφέλιμη τροφή.
Μην αγχώνεστε! Το υπερβολικό άγχος μπλοκάρει τη λιπόλυση και μην ζυγίζεστε καθημερινά, γιατί ο οργανισμός στρεσάρεται.

 
 zwgrafia-antwniadouΖωγραφιά Αντωνιάδου MSc, υπ. PhD
Ψυχαναλύτρια-Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
azografia@yahoo.gr
Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr

     


                      

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια